Tarbiah Jinsiah | Memisahkan Tempat Tidur Anak Lelaki dan Anak Perempuan

Friday, March 27, 2015

Dah lama tak sharing pasal Keibubapaan ni kan. Harini nak share dengan anda semua. Perkongsian yang aku dengar dari rancangan USRATI, setiap Khamis @ 5.20 pm bersama Ustazah Norhafizah Musa. Topik nya berkenaan dengan TARBIAH JINSIAH. Apa tu? Aku pon baru 1st time dengar. Ok...TARBIAH JINSIAH atau lebih dikenali sebagai Pendidikan Seksual yang seharusnya diberi pendedahan kepada kanak² seawal usia remaja lagi.

Dalam topik tu juga, ada dibincangkan mengenai memisah kan tempat tidur diantara anak lelaki dan juga anak perempuan. Dalam usia berapakah yang sesuai diasingkan tempat ridur mereka. Iyerlah kan, kekadang rumah kita ni tak cukup space. Rumah kecik especially rumah flat kan. Tu yang terpaksa berkongsi bilik. 

Dalam memisahkan tempat tidur antara anak laki² dan jugak anak perempuan, Nabi SAW sendiri memang menyuruh kita pisahkan tempat tidur. Dalam satu hadis yang maksudnya:

'SURUHLAH ANAK² MU MENGERJAKAN SOLAT KETIKA MEREKA BERUSIA 7 TAHUN DAN PUKUL LAH MEREKA JIKA ENGGAN MENUNAIKANNYA KETIKA SUDAH BERUMUR 10 TAHUN SERTA PISAHKAN TEMPAT TIDUR MEREKA'

Maksudnya, anggaran usia 10 tahun dah kena dipisahkan tempat tidur mereka. Maksud pisah tempat tidur ni yang paling tak boleh adalah berkongsi selimut. Itu yang paling tak boleh sekali dan kena elakkan. Kalau rumah sempit, tak cukup bilik dan terpaksa tidur dalam bilik yang sama, pastikan tidur dalam selimut yang berlainan. Adik beradik perempuan tidur sebaris dan adik beradik lelaki tidur sebaris ditempat yang lain. Jangan bercampur tidur dengan adik beradik lelaki dan perempuan. Atau pon anak² lelaki boleh tidur kat ruang tamu, Anak² perempuan tidur dalam bilik. Memang tak dapat nak elak kalau rumah kecik kan. 

Tapi yang paling terbaik adalah pengasingan tempat tidur. Itu yang sebaiknya, Sebab kita mungkin tak fikir benda² ke arah itu sebab kita dah melepasi usia tersebut. Tapi bagi anak² yang sedang meningkat remaja, naluri seksual mereka dah berkembang. Semua perkara² tak di ingini boleh berlaku. Tak kira lah dengan adik beradik, orang luar dan sebagainya yang boleh menyebabkan nafsu tu menjadi liar. 

Jadi...islam bersifat pencegahan. Maka Nabi SAW memohon supaya pisahkanlah tempat tidur di antara anak laki² dan juga anak perempuan apabila sudah mencapai usia 10 tahun. Yang penting kita jaga anak perempuan kita. Jangan susuk tubuhnya dilihat walau adik beradik lelaki. Aurat juga perlu di jaga antara andik beradik lelaki dan perempuan.

Memang best dengar perkongsian dari Ustazah Norhafizah Musa nih. Next entry aku akan kongsikan kenapa tak dibenarkan anak² tidur meniarap. Ada sebabnya dan ia berkaitan dengan gelombang seksual. Tunggu ☺☺

Note: Yeayyyy...dah jumaat ☺


You Might Also Like

13 komen

  1. tq fiza.. perkongsian yg baik. nnt share lg ek

    ReplyDelete
  2. Kakak pun ada dengar program ini masa driving on the way back dari kerja Fiza.
    Anak-anak kakak semua perempuan tapi dari usia 3-4 tahun dah pisah bilik pun Fiza. Alhamdulillah mudah sikit nak mendidik mereka semua bila kena pancing katil/tilam yg mereka suka jadi secara automatic dia akan ke bilik sendiri.

    ReplyDelete
  3. info yang baguih ni....aku pon ngah usaha nak pisahkan tempat tidoq syawal ni...baru siap kemaskan bilik dia

    ReplyDelete
  4. aritu akak dengar kat radio ikim ttg didikan seksual dalam islam.. baru sedar indah sungguh islam ni sehingga memberi titik panduan untuk menangani masalah ni sejak dari kecil dan bermula dari rumah ...

    ReplyDelete
  5. Tk utk peringatan ni..sy pun suka dgr pengisian ustzh Norhafizah Musa..x sabar nak tggu entri psl tidur meniarap pulak :)

    ReplyDelete
  6. Bagus apa yg akak kongsikan nie...;)

    ReplyDelete
  7. Baiklah... Tengah tunggu ni... Ust Norhafizah ni saya suka. Lembut je percakapan dia. Dulu sebelum di jadi selebriti, selalu juga ada kuliah dia di ofis saya Skrg dah makin bz. Mekasih ye di atas prkongsian ni Fiza.

    ReplyDelete
  8. Setuju. Alhamdulillah Kathy memang amalkan anak² tidur asing² antara lelaki dan perempuan. Tak lama lagi Alia pun akan tidur dgn akak dia. Tak lagi tidur dengan kami suami isteri.

    ReplyDelete
  9. Setuju. Alhamdulillah Kathy memang amalkan anak² tidur asing² antara lelaki dan perempuan. Tak lama lagi Alia pun akan tidur dgn akak dia. Tak lagi tidur dengan kami suami isteri.

    ReplyDelete
  10. Memang menjadi tanggungjawab kita sbg ibu bapa. Setiap kewajipan itu pasti ada asbab dan kebaikannya..

    ReplyDelete
  11. Nasib baiklah anak-anak I dua-dua pun lelaki. Kurang dah masalahnya di situ. Tapi adakalanya susah juga sebab kita aje satu-satunya perempuan di rumah. Ada juga perkara yang kena terangkan bagi mereka faham. Salah satunya tentang aurat perempuan dan segala berkaitan perempuan walaupun mereka lelaki. I sendiri pernah kena bila beritahu anak I yang kalau kita tak solat, berdosa tetiba ditanyanya I yang tak solat 7 hari sebulan tu, dapat dosa juga ke macamana....

    ReplyDelete



Labels

Intellifluence

Afizah Abd Rahman is an Intellifluence Trusted Blogger

Blog Archive