Friday, June 22, 2012

Doa-doa Untuk Anak


1. Doa memohon Rahmat,

surah Ali-Imran (ayat 8-9)

(mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; Karena Sesungguhnya Engkau-lah Maha pemberi (karunia)".

"Ya Tuhan kami, Sesungguhnya Engkau mengumpulkan manusia untuk (menerima pembalasan pada) hari yang tak ada keraguan padanya". Sesungguhnya Allah tidak menyalahi janji.

2. Doa mohon zuriat yang baik,

surah Ali-Imran (ayat 38)

Di sanalah Zakariya mendoa kepada Tuhannya seraya berkata: "Ya Tuhanku, berilah Aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa".

3. Doa anak supaya kerjakan solat

surah Ibrahim (ayat 40-41)

Ya Tuhanku, jadikanlah Aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan shalat, Ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku.

Ya Tuhan kami, beri ampunlah Aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)".

4. Doa anak agar taat kepada Allah,

surah Al-Baqarah (ayat 128)

Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan (jadikanlah) diantara anak cucu kami umat yang tunduk patuh kepada Engkau dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadat haji kami, dan terimalah Taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.

5. Doa diberi zuriat menyejukkan mata memandang,

Surah Al-Furqan (ayat 74).

"Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (Kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.

6. Doa anak pandai belajar,

surah Al-Anbiya (ayat 79).

Maka kami Telah memberikan pengertian kepada Sulaiman tentang hukum (yang lebih tepat)[966]; dan kepada masing-masing mereka Telah kami berikan hikmah dan ilmu dan Telah kami tundukkan gunung-gunung dan burung-burung, semua bertasbih bersama Daud. dan kamilah yang melakukannya.

7. Doa anak lembut hati,

surah Al-Anbiya, (ayat 69)

Kami berfirman: "Hai api menjadi dinginlah, dan menjadi keselamatanlah bagi Ibrahim",

atau Al-Hasyar (ayat 22-24).

Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dia-lah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, raja, yang Maha suci, yang Maha Sejahtera, yang Mengaruniakan Keamanan, yang Maha Memelihara, yang Maha Perkasa, yang Maha Kuasa, yang memiliki segala Keagungan, Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.

Dialah Allah yang Menciptakan, yang Mengadakan, yang membentuk Rupa, yang mempunyai asmaaul Husna. bertasbih kepadanya apa yang di langit dan bumi. dan dialah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

8. Doa anak rajin sekolah,


surah Taha (ayat 1-5). 

Thaahaa

Kami tidak menurunkan Al Quran Ini kepadamu agar kamu menjadi susah;

Tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah),

Yaitu diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang Tinggi.

(yaitu) Tuhan yang Maha Pemurah. yang bersemayam di atas 'Arsy

Source: Anakkusayang



15 comments:

  1. rajin2 baca al quran insya Allah akan selalu jumpa doa-doa yang mustajab..insya Allah :)

    ReplyDelete
  2. elok diamalkan kan semua doa2 ni, mintak izin nak copy ye, nak simpan untuk reference sendiri =)

    ReplyDelete
  3. TQ dikkk
    peringatan yg sgt2 bermakna
    kadang2 lupe nak ajarkan dan jadikan amalan buat anak2 huhuh

    ReplyDelete
  4. Tq Fiza utk info yg sgt bergune ni! I luv u!!

    =D

    ReplyDelete
  5. thanks for sharing..haritu zaila print tampal etak dalam bilik konon2 lepas solat nak baca..tp skrg anak2 dah buat main kertas tu hilang entah ke mana..kan bagus kalau dapat hafal semuanya:)

    ReplyDelete
  6. @ieda: Betul tu kak. Nak kena print & tampal kat umah nih.

    ReplyDelete
  7. @pok amai-amai: Sama² fara. luv u too lah ☺☺

    ReplyDelete
  8. @zailamohamad: Kan...best klo dpt hafal suma. Tak perlu lagi nak refer kat kertas. Kena jadikan amalan seharian nih.

    ReplyDelete
  9. take note wlupun lambat lagi nk ada anak..=D



    jom baca kejap..=D
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/06/still-jahat-walaupun-dah-solat.html

    ReplyDelete
  10. amin..amin...penting doa ni dlm kita mendidik anak2..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...