Baju Muslimah Kanak-kanak
Showing posts with label Dosa Berhutang. Show all posts
Showing posts with label Dosa Berhutang. Show all posts

Memang annoying sangat. Masa nak pinjam, bukan main lagi pujuk rayu. Terdesak sangat nak pakai duit. Si pemurah hati ni pon bagilah pinjam....

Dah Pinjam Tak Reti Nak Bayar | Annoying Sangat!!!!

Memang annoying sangat. Masa nak pinjam, bukan main lagi pujuk rayu. Terdesak sangat nak pakai duit. Si pemurah hati ni pon bagilah pinjam. Orang hati tisu memang macam ni. Tak boleh tengok orang yang dalam kesusahan. Bagi lah pinjam. Bila si peminjam ni dah ada duit lebih, boleh pulak lupa dengan hutang dia. Sengaja buat-buat lupa? Memang lupa ingatan yang dia pernah berhutang? Atau memang jenis dah berhutang tak reti nak bayar balik.

Yang aku hairan, berjalan sana sini ada duit. Makan best-best ada duit. Beli itu ini, ada jer duitnya. Tapi kenapa hutang orang kau tak reti nak bayar? Alahhhh… Si pemberi hutang tak minta hutang dia. Relax lah. Hello!!!! Kau tahu tak yang si pemberi hutang ni rasa malu nak minta hutang dia di bayar. Kau sebagai penghutang faham-faham sendiri lah nak bayar. Tak kan nak tunggu orang mintak baru nak bayar. Selagi tak mintak selagi tu lah kau tak bayar yerp.

Baca... fahamkan dan mohon terasa pada yang berkenaan (Sumber: SINI)

Ada yang lagi best. Dapat duit berpuluh ribu. Tapi hutang orang yang dah lama tu tak reti nak bayar. Orang yang bagi duit ni sangat lah bagus nak menolong kau. Dapatkan balik barang kau sebab kesian tak ada transport nanti. Dulu kata nak ganti. Sebelum dapat duit, siap minta nombor account. Bila dah dapat duit, terus kelabu mata. Hutang orang yang kau janji nak bayar… janji tinggal janji. Boleh pulak kata duit dah simpan masuk TH. Tak boleh ker asingkan duit hutang kau dulu?

Kisah diatas berdasarkan kisah orang disekeliling aku. Entahlah… Bila cakap pasal HUTANG ni aku jadi sakit hati. Tak takut dosa ker? Tahu kan dosa berhutang ni. Even kau mati syahid, tapi kalau ada hutang yang kau tak langsaikan, roh kau akan tergantung. Nak halalkan? Bukan sikit… Makan ribu. Si pemberi hutang pon bukan orang senang. Gaji cukup-cukup makan. Kadang-kadang tak kluar makan sebab nak jimat duit.

Kalau kau mampu halalkan semua hutang orang pada kau, kau memang hebat. Aku tak sehebat itu nak halalkan semua. Duit gaji bulan² banyak tolak sebab bayar hutang kereta dia yang dibeli atas nama aku. 10 tahun aku terpaksa menahan azab bayar hutang koperasi sebanyak RM11,200.00. Satu jumpah yang besar untuk orang bergaji kecik macam aku ditambah dengan kos sara hidup yang tinggi.


Untuk yang berhutang tapi tak reti nak bayar balik. Bak kata [Dr Zulkifli Mohamed Sharif]… Si pemberi hutang minta hutang di bayar bukan kerana pentingnya hutang itu. Tetapi adalah usaha kita untuk menyelamatkan si penghutang dari menerima pembalasan tidak membayar hutang di akhirat kelak. Tak bagi… kesian. Dah bagi… Senyap seribu Bahasa. 

Note: Masih menunggu hutang aku dibayar.



Ingat tu...Betapa beratnya dosa tak bayar hutang. ‪#‎selfremind‬...kalau saya ada berhutang dan terlepas pandang, sila tuntut. Kalau ya...

DOSA Orang BERHUTANG!!!


Ingat tu...Betapa beratnya dosa tak bayar hutang. ‪#‎selfremind‬...kalau saya ada berhutang dan terlepas pandang, sila tuntut. Kalau yang berhutang dengan saya tu...sila mohon terasa. Tapi style skang ni kita plak jadi muka tak malu minta hutang dibayar sedangkan orang yang berhutang buat selamba bodoh tak tau malu macam tak der hutang. Tolong jangan pentingkan diri sendiri.

Ingat lagi tak kes luahan perasaan aku kat [SINI-Pengajaran | Tolong jangan GADAIKAN NAMA Sendiri]. Alhamdulillah...allah permudahkan urusan aku buat pinjaman koperasi. Dengan duit tu lah aku bayar suma hutang keta. Mana ko nak? Nak rumah sendiri kena sita? Aku dengan husband cari jalan macam mana nak selesaikan sedangkan orang yang berhutang bersenang lenang. 

Sakit??? Hanya DIA yang maha mengetahui betapa sakitnya rasa di khianati dan di aniaya. Duit gaji bulan² banyak tolak sebab bayar hutang dia. 10 tahun aku terpaksa menahan azab bayar hutang koperasi sebanyak RM11,200.00 

Masalah skang ni bila aku tuntut hutang tu dibayar bulan² kat aku. Haram jadah tak bayar. Diam seribu bahasa. Banyak benda yang aku nak buat dengan duit tu. Belanja persekolahan anak² yang akan datang nih. Registration fees untuk tadika dan jugak persiapan² lain. 

Pesanan untuk orang yang berhutang. Saya bukan orang senang. Kalau awak tak der duit, tu bukan masalah saya. Tolong usahakan untuk bayar balik. Duit gaji bulanan saya dah banyak tolak sebab nak bayar hutang awak. Kalau saya boleh usaha sendiri naik turun bank, jumpa orang koperasi atas bantuan suami untuk selesaikan hutang awak. Takkan awak tak boleh usaha nak dapatkan duit untuk bayar hutang saya? 

Sekian pesanan dari orang yang teraniaya yang tuntut hutang sebab nak pakai duit.

Note: Bukan untuk membuka pekung didada atau mengaibkan sesiapa. Sebagai pengajaran supaya anda tak teraniaya seperti mana yang saya rasa. Sebab duit, hubungan sedarah sedaging jadi huru hara. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...