Thursday, March 20, 2014

Parenting Tips | Apa yang berlaku ketika kita MARAH dan MENJERIT

Perkongsian yang sangat baik untuk dikongsi dengan parents² di luar sana. Tersentap jap bila membacanya. Betapa 'MENJERIT' itu sangat memberi kesan yang buruk pada anak². Bukan mudah dah kawal diri dari nak menjerit kan. Meh baca macam mana nak tenangkan diri. Peringatan buat diri sendiri juga. 


Apabila kita menjerit pada anak, isyarat 'takut' dihantar oleh telinga kecilnya ke otak dalam masa 1/12,000 saat. Dan itu hanya jeritan yang pertama. Apabila kita terus² terusan menjerit, kita telah membanjiri otak anak kita dengan bahan kimia yang menyebabkan tekanan/stress. Ketika ini, apa yang dilakukan oleh otak anak adalah memberitahu mindanya supaya mendiamkan diri, memberontak atau mematuhi untuk berasa lebih selamat.

Apabila trauma kecil ini ditangani dengan baik (seperti menjalinkan hubungan mesra dengannya), sistem dan otak anak kita boleh 'dibetulkan' untuk berfungsi semula. Tetapi apabila tiada langkah pembaikan malah berterus terusan berlaku, otak anak kita akan membuat perubahan yang perlu untuk melindungi dirinya daripada ketakutan dengan menjadi defensif atau memberontak.

Apa yang berlaku kepada kita? Apabila kita menjerit, kita juga membanjiri otak sendiri dengan bahan kimia yang menyebabkan stress/tekanan yang seterusnya mengganggu sistem imun, meningkatkan tekanan darah dan menghinddarkan otak kita untuk rasa empati  dan mengurangkan keupayaan kita untuk mengawal diri sendiri

Bagaimana kita boleh menenangkan diri? Berikut adalah beberapa cadangan:

  • Beristighfar
  • Tarik nafas panjang dan lepas
  • Senaman
  • Senyum/Ketawa
  • Pelukan/Belaian
  • Solat Sunat/Berdoa
  • Bertafakkur

Dan semua ini adalah PERCUMA! Mari kita praktiskan untuk mendapatkan ketenangan. In shaa allah, otak yang mengalami stress/tekanan akan menjadi tenang, serta meningkatkan kesihatan yang baik secara keseluruhan

Sumber: Ibubapa cemerlang

Note:  Hari ni YB tak sempat nak melawat kawasan jajahan. Sempat melawat sikit jer. YB busy sket. Banyak urusan surat menyurat yang perlu diselesaikan. Petang sket YB dtg melawat kawasan yer..sekian..akahs....


37 comments:

  1. Terima kasih perkongsian ini, kalau gelas nak jatuh terpaksa menjerit. Keep calm keep calm :)

    ReplyDelete
  2. Moga sama2 brusaha tuk jd ibu y lbh baik.amin

    ReplyDelete
  3. percayalah..apa yg dilihat dan didengar anak2 ,itulah yg akan membentuk peribadi mereka...

    anak2 yg biasa dimarah,ditengking...akan melakukan perkara yg sama bila bersama kawan2nya..

    ReplyDelete
  4. bila marah , istighfar banyak2 ...

    ReplyDelete
  5. tq share..
    huhu tetiba rasa bersalah pd anak2 :(

    ReplyDelete
  6. tq share..
    huhu tetiba rasa bersalah pd anak2 :(

    ReplyDelete
  7. huhuhuhuhu.. sedih plak baca n3 nih.
    rasa bersalah.. sbb kadang2 ade jugak marah anak2.
    tapi bukan sengaja.. tak sengaja nk marah.
    dh emaknye kurang sabar kekdahnye.. huhuhuhu..:(

    ReplyDelete
  8. Betul tu...xperlu menjerit, bukannya pekak pun... Ingatan buat diri ini. Kalau menjerit beri sokongan di stadium macam mane pulak ye?

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah perkongsian yg sgt bagus utk sy dan ibu bapa yg lain

    ReplyDelete
  10. TU LA.. KADANG2 TERJERIT JUGA.. TQ ATAS PERKONGSIAN INI..

    ReplyDelete
  11. amboi YB ... mengundi Kajangker???
    alamak tuler yang nak dihindarkan marah.. cuba sabar.. tapi tuler anak2 ni memang menguji sabar ibunyer.. hari2 dah set dalam fikiran harini tak nak marah2 ... tapi tuler...
    yang herannyer mak zaman dulu marah2 gak tapi kita tak melawan mungkin jadi senang kejer. ni anak kita baru seminit dipesan dah buat juga.. manalah mak tak stress... jadi bersabar....

    ReplyDelete
  12. kdg2 x tahan sgt, terjerit jugak kak..hopefully x jerit2 lagi la pasni..hehehe

    ReplyDelete
  13. fiza tq share tip nih...tu la kekadang ader juga marah2 dierang kesia sangat lepas ni akan cuba bersabar dan bersabar untuk anak2 kita...
    sama2 kita praktikkan untuk anak2 ...

    ReplyDelete
  14. kalo dah marah sangat memang terkeluar jugak..sian kat anak..
    zee ni jenis baran skit..nak kena banyak belajar sabar ni..huhu..

    ReplyDelete
  15. Yang mana ibu bapa marah dan menjerit dah boleh bagi artikel ni kat mereka.

    ReplyDelete
  16. jarang menjerit kat anak..mmg jenis sekali panggil je...

    rasanya mcm tak ada je...jenuh dok ingat..biasanya kalau pggil diorg akan jawab..;ok mama'..

    ReplyDelete
  17. tq share Fiza..In Shaa Allah sama2 kta praktiskn..

    ReplyDelete
  18. dak qausar tu, jerit ke tak ke sama je kekdahnye beb. dia buat muka tajam kat aku lagi ade. eh, aku yg tgh marah ke dia... tu yg aku pelik. hahahaha

    ReplyDelete
  19. Kadang2 taknak menjerit tau tp bila ia berlaku secara spontan smpai anak terkejut dgr mak dia menjerti, mulalah rasa bersalahnya. hehe Tq bg tips, harap dpt kurangakan menjerit2 ni. hahaa

    ReplyDelete
  20. mmg pnt mnjerit.. sma juga dgn thn sabar... tpi anak kn.. kna la layan dgn sabarnya...

    ReplyDelete
  21. kdg mmg mcm tu kita ni manusia biasa.. mesti terlepas kan asyik nak marah ..

    ReplyDelete
  22. betul tu fiza, semoga istiqamah untuk mendidik anak2 dengan baik insha allah

    ReplyDelete
  23. Perkongsian tips yang jtak pernah kita terfikir selama ni...
    Bagus2...entri yang akan menambah ilmu keibubapaan....terutama yang baru bergelar ibu bapa...

    ReplyDelete
  24. In shaa Allah.. perkongsian yg enarik & bermanfaat.. :)

    ReplyDelete
  25. Yes... it is absolutely right!... Tapi sekali sekala dia jadi sendiri... hahahaha... especially bila terkejut yang amat dengan perbuatan anak-anak tu..contoh tengah dok taip entry tetiba pc padam... rupanya ada sorang dah tekan suis belakang meja... terus jerit lerrrr... adoi... Yang takut bukan apa, besok bila dia jadi bapak budak..dia pon jerit sama kat anak dia... kesian...

    ReplyDelete
  26. astafirullahhalazim... harap kita dpt bersabar kan kak ;)

    ReplyDelete
  27. fiza, saya tak marah luth. tapi saya selalu ngusik dia utk bagi dia nangis. macam gomol dia sampai dia rimas. Huhu.., Kalo macam tu takpe ke? Risau plak.

    ReplyDelete
  28. haaa betoi tu, sebabkan saya selalu tulis kat blog, jgn marah or tengking2 anak.. bh2 lg sampai jiran tetangga dengar.. kita pun mesti rasa segan gak sebenarnya kan

    ReplyDelete
  29. salam k.fiza..
    tenkiu for sharing
    alhamdulillah..ibubapa itu yg sebenarnya kena mainkan peranan..

    ReplyDelete
  30. bagus sangat entry ni..memang la xelok kita marahi anak terus menerus kan..kesalahan kecil jer tpi.marahnyer..pjg berjela..sian kat anaj kan..

    ReplyDelete
  31. thanks sis share. kadang betol kan bila kita penat badan letih. mudah je rasa marah tue nak datang huuu

    ReplyDelete
  32. Salam kenal...perkongsian yang bagus dan sangat diperlukan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...