Barang PRE-LOVED...Indah Khabar dari Rupa

Thursday, December 01, 2011


Pada tokey² yang jual barang² pre-loved tu, silalah jujur dalam berniaga yer. Info biar betul. Tau lah barang tu terpakai dan masih elok, tapi janganlah sampai jual barang yang teruk sangat condition nya. Kalau dah teruk sangat tak payahlah jual. Masuk nih 2 kali dah terkena.

Aku suka beli toys untuk anak². Nak beli baru...memang tak mampu lah sebab harganya kan, lagi pon berapa lama jer pakai pon. Dalam blog tulis still in good condition...rarely used. Tapi bila dapat...hampeh. Sound ada, tapi slow tahap gaban. Button pon tak function. Dah tukar bateri pon macam tu gak. Alahaiiiiii...aku beli pakau duit, bukan pakai daun. Malas lah nak deal balik ngan owner kan, buat sakit hati jer. Anggap jer lah tak der rezeki...dpt barang yang tak berapa elok.

Bebaru ni ada beli lagi. Honestly...aku memang rambang mata nengok toys bebudak nih. Kalau yang mampu beli...aku beli lah. Yang tak mampu tu aku cari yg pre-loved jer. Aku beli dari bulan august. Yang ni dari oversea. ETA (Expected to arrive) on September. Kira ok lah kan. Barang tu pon tak urgent...saja beli utk anak. Tunggu punya tunggu, ada masalah kontena plak. Tunggu lagi...dan tunggu...dan tunggu. Barulah dapat barangnya selasa baru nih. Tapi kan...hampeh lagi. Barangnya tak lengkap. Ibarat ko beli pinggan mangkuk. Cawan ada, tapi piring tak der. Macam mana tu?

Bebulan-bulan aku tunggu barang. Tapi bila dapat, barangnya tak lengkap. Frust tak ko. Come on lah. Klo nak berniaga biarlah jujur dan ikhlas. janganlah buat customer macam nih. Dalam blog tulis lain, bila dapat lain.Aku dah email kat owner, tapi blum ada reply lagi.

Kena fikir banyak kali lepas nih kalau nak beli barang² pre-loved. Kalau nasib baik, dapatlah barang yang elok. Kalau nasib tak baik...dapatlah barang yang indah khabar dari rupa.



You Might Also Like

36 komen

  1. siyes ckp, kdg2 bila tgk gelagat kwn2 yg alami perkara mcm nie, rasa mcm takut nk online shopping nie

    ReplyDelete
  2. fiza
    meh tunjuk brgnya....sampai hati org yg jual tu...

    ReplyDelete
  3. sakit hati juga bila dapat barang macam nie kan..
    cute mum dule beli baju preloved.. nampak kat dalam blog cantik dan saiz kira oklah..
    sekali sampai, satu baju pon takleh nak pakai..
    besar sangat2..
    sejak dari tue, tak pernah beli online dah..

    ReplyDelete
  4. sebab tu aku riso beli barang preloved ni...

    ReplyDelete
  5. Tak pnh berkenan dgn brg terpakai. Kat JB ada pasar karat (brg terpakai). Kwn sy sgp berabis duit kat sane sbb nak brg jenama.

    ReplyDelete
  6. pikir 88 kali nak beli barang pre loved..pernah sekali je beli..pasni rase mls da beli lagi...

    ReplyDelete
  7. beli brng2 online ni memang susah la nak kata nok..ko kena hati2 jela..doala owner dia ok..tmbh2 lagi kalo brng pre loved kan...tp kan nok, beraninya ko beli brng dr oversi ek..setakat ni x berani lagi beli dr obersi..takut ko

    p/s : eh, mana ada neelofa dgn izara aishah tu adik beradik la..adik dia lain..hehe

    ReplyDelete
  8. hehehe
    ye la next time kena fikir betul2

    ReplyDelete
  9. ...ini yg memburukan keadaan peniaga2 internet ni...singgah sekejap ni...

    ReplyDelete
  10. sapa punya keje? tolong kasik link supaya dapat berjaga jaga sket

    ReplyDelete
  11. salam kenal dan dofollow sini
    akak x pernah la beli brg preloved tp order baju ke kain ke.. pernah dan takat ni wookey..

    ReplyDelete
  12. aku tak pernah beli barang preloved tapi aku faham perasaan ko..

    aku sebagai peniaga online (jual tudung)tak jual kalau tudung tu rosak sebab taknak nanti pelanggan komplen..lagi satu aku tak suka peniaga yang jual baju branded tapi sebenarnya beli borong dari China sebab aku dah pernah beli baju GAP untuk baby, tengok gambar memang cantik tapi bila tengok keadaan kat luar sebenarnya agak kecewa..so kalau nak meniaga, better jangan guna gambar yg diambil dalam website sebaliknya ambil gambar pakai kamera sendiri, kalau ada defect tunjuk betul2 so pelanggan leh tahu kondisi sebenar kan..

    ReplyDelete
  13. SAYA BIASA BELI BARANG SECARA ONLINE DI MUDAH.MY.. BUAT MASA INI, SEMUANYA OK..

    ReplyDelete
  14. Aduiii teruknya peniaga tu, tgk skit tuan empunya brg tu fiza, betul tu nak meniaga biarla jujur

    ReplyDelete
  15. kakyong sebenarnya takut nak beli brg pre-loved ni.. mahupun nak menjualnya (ada yg offer) .. kalo betul2 nak niaga, biarlah jujur kan..

    ReplyDelete
  16. x pernah shopping baju online... tkut x berkenan di mata...

    ReplyDelete
  17. pnah sekali kena mmg sakit ati..rasa nak hempuk2 jek org yg jual..tp pkr balik emmm tak pelah dah tak de rezeki..normally akan bagitau org tu..at least bagitau tapi klu tak de respon..anggap tak de rezeki..mgkin boleh kaya kot dia ngan cara camtu :(

    ReplyDelete
  18. hmm...xprnh bli on9 sjk blik dr jpon n bli dr web malaysia.xyakin.kt mudah,lelong pe sme pon lbih krg je.promo bkn men lg tp hakikatnya???aigoo

    ReplyDelete
  19. fiza, kalu ko bkenan kat ape2 toys ko bgtau aje aku, nnti aku rikikan. harga borong. xyah ko nk pre-loved2. aku selalu beli utk sami hempas pulaskan toys tu. ko tau la dia xpandai jaga barang xmcm Iman. tp aku agak pelik bila aku beli yg murah sedap aje xsmpai 2minit dia pecahkan. kalu yg ori lagik mahal tu elok plak. sengaja betol lahhh

    ReplyDelete
  20. sy pun pernah alami situasi macam akk..banyak kali gak la sebab sy suka membeli secara on9..tapi,bila dapat kecewa rasanye..terus block blog owner yg jual tu..dah la beratus-ratus kita beli..cakap condition ok la ape la..geram je rasa!

    ReplyDelete
  21. dee beli baju je online..tu pun org yg betul2 dee kenal..kalo tak, tak berani..

    ReplyDelete
  22. loorrr boleh plak gitu... sian kat customer... sian kat fiza...

    ReplyDelete
  23. Tu yg takut nak beli secara online. Kalau beli pun maybe buku je. Susah juga kalau selalu berurusan dengan orang2 tak jujur ni. Geram juga hati bila dengar rakan2 kena tipu.

    ReplyDelete
  24. xbesnye kalau mcm tu..
    x jujur betul penjual tu..
    makan duit x halal.. huhuhuhu..

    ReplyDelete
  25. Askm, leh x dptkan blog brg2 preloved yg diyakini? Thks coz saya br je nak try buy books n toys for my 2 kids.

    ReplyDelete
  26. Askm, leh x dptkan blog brg2 preloved yg diyakini? Thks coz saya br je nak try buy books n toys for my 2 kids.

    ReplyDelete
  27. Askm, leh x dptkan blog brg2 preloved yg diyakini? Thks coz saya br je nak try buy books n toys for my 2 kids.

    ReplyDelete
  28. Askm, leh x dptkan blog brg2 preloved yg diyakini? Thks coz saya br je nak try buy books n toys for my 2 kids.

    ReplyDelete
  29. assalamualaikum fiza...kesian nyer nape la die org buat mcm tu ek...

    ReplyDelete
  30. hemm.. yg ni yg x best klu on9 shopping.. hemm.. org yg berniaga 2 merosakkan nama baik peniaga on9 yg lain j kan..

    ReplyDelete
  31. dugaan beli online camtu lah..... kekadang tak seperti yg kita tgk....

    ReplyDelete
  32. burn duit kan..susah juga..tapi itu la keburukan beli on9 kan...

    ReplyDelete
  33. Aduyaii, teruk betullah orang meniaga macam ni.. Lepas ni kena lebih berhati2 kalau nak beli online Fiza.. Orang sekarang ni memang banyak yang suka menipu.. Tau nak kaut untung jer.. Tak baik betul la buat orang macam ni.. Hmm..

    ReplyDelete
  34. ni yang membuatkan anna pon takut nak beli.. huhuhuh

    ReplyDelete



Labels

Intellifluence

Afizah Abd Rahman is an Intellifluence Trusted Blogger

Blog Archive